State of the Beat

Blinded By Science

How ‘Balanced’ Coverage Lets the Scientific Fringe Hijack Reality

By Chris Mooney

On May 22, 2003, the Los Angeles Times printed a front-page story by Scott

Gold, its respected Houston bureau chief, about the passage of a law in

Texas requiring abortion doctors to warn women that the procedure might

cause breast cancer. Virtually no mainstream scientist believes that the

so-called ABC link actually exists — only anti-abortion activists do.

Accordingly, Gold’s article noted right off the bat that the American Cancer

Society discounts the “alleged link” and that anti-abortionists have pushed

for “so-called counseling” laws only after failing in their attempts to have

abortion banned. Gold also reported that the National Cancer Institute had

convened “more than a hundred of the world’s experts” to assess the ABC

theory, which they rejected. In comparison to these scientists, Gold noted,

the author of the Texas counseling bill — who called the ABC issue “still

disputed” — had “a professional background in property management.”

Gold’s piece was hard-hitting but accurate. The scientific consensus is

quite firm that abortion does not cause breast cancer. If reporters want to

take science and its conclusions seriously, their reporting should reflect

this reality — no matter what anti-abortionists say.

But what happened next illustrates one reason journalists have such a hard

time calling it like they see it on science issues. In an internal memo

exposed by the Web site LAobserved.com, the Times’s editor, John Carroll,

singled out Gold’s story for harsh criticism, claiming it vindicated critics

who accuse the paper of liberal bias. Carroll specifically criticized Gold’s

“so-called counseling” line (“a phrase that is loaded with derision”) and

his “professional background in property management” quip (“seldom will you

read a cheaper shot than this”). “The story makes a strong case that the

link between abortion and breast cancer is widely discounted among

researchers,” Carroll wrote, “but I wondered as I read it whether somewhere

there might exist some credible scientist who believes in it . . . .

Apparently the scientific argument for the anti-abortion side is so absurd

that we don’t need to waste our readers’ time with it.”

Gold declined to comment specifically on Carroll’s memo, except to say that

it prompted “a sound and good discussion of the standards that we all take

very seriously.” For his part, Carroll — now editing his third newspaper —

is hardly so naïve as to think journalistic “balance” is synonymous with

accuracy. In an interview, he nevertheless defended the memo, observing that

“reporters have to make judgments about the validity of ideas” but that “a

reporter has to be broad-minded in being open to ideas that aren’t

necessarily shared by the crowd he or she happens to be hanging around

with.” Carroll adds that in his view, Gold needed to find a credible

scientist to defend the ABC claim, rather than merely quoting a legislator

and then exposing that individual’s lack of scientific background. “You have

an obligation to find a scientist, and if the scientist has something to

say, then you can subject the scientist’s views to rigorous examination,”

Carroll says.

The trouble is, the leading proponent of the idea that abortions cause

breast cancer, Dr. Joel Brind of Baruch College at the City University of

New York, underwent a pro-life religious conversion that left him feeling

“compelled to use science for its noblest, life-saving purpose,” as he put

it in Physician, a magazine published by a conservative religious group

called Focus on the Family. Brind’s dedication to the ABC theory has flown

in the face of repeated negative critiques of that theory by his scientific

peers. When the National Cancer Institute convened the world’s experts to

assess the question in February 2003, Brind was the only dissenter from the

group’s conclusions.

Nevertheless, a later article by Gold suggests he may have taken Carroll’s

lesson to heart (though Gold says the piece “certainly wasn’t a direct

response, or an attempt to change anything or compensate” following

Carroll’s memo). On November 6, 2003, Gold reported on a push in Texas to

revise the way biology textbooks teach the scientific theory of evolution,

which some religious conservatives don’t accept. Gold opened with a glowing

profile of one William Dembski, described as a “scientist by trade” but “an

evangelical Christian at heart who is convinced that some biological

mechanisms are too complex to have been created without divine guidance.”

But according to his Web site, Dembski is a philosopher and mathematician,

not a biologist. Moreover, he’s a leader of the new “intelligent design”

crusade against Darwin’s theory, an updated form of creationism that

evolutionary biologists have broadly denounced. (He recently took a job

running the Center for Science and Theology at the Southern Baptist

Theological Seminary.) The American Association for the Advancement of

Science, the world’s largest scientific society and publisher of Science,

the highest-circulation general scientific journal, has firmly stated that

proponents have “failed to offer credible scientific evidence to support

their claim” that the intelligent design theory “undermines the current

scientifically accepted theory of evolution.” 

Scott Gold had it exactly right on abortion and breast cancer. Then he

produced an article on “intelligent design” so artificially “balanced” it

was downright inaccurate and misleading. 

The basic notion that journalists should go beyond mere “balance” in search

of the actual truth hardly represents a novel insight. This magazine, along

with its political Web site, Campaign Desk, has been part of a rising chorus

against a prevalent but lazy form of journalism that makes no attempt to dig

beneath competing claims. But for journalists raised on objectivity and

tempered by accusations of bias, knowing that phony balance can create

distortion is one thing and taking steps to fix the reporting is another. 

Political reporting hardly presents the only challenge for journalists

seeking to go beyond he said/she said accounts, or even the most difficult

one. Instead, that distinction may be reserved for media coverage of

contested scientific issues, many of them with major policy ramifications,

such as global climate change. After all, the journalistic norm of balance

has no corollary in the world of science. On the contrary, scientific

theories and interpretations survive or perish depending upon whether

they’re published in highly competitive journals that practice strict

quality control, whether the results upon which they’re based can be

replicated by other scientists, and ultimately whether they win over

scientific peers. When consensus builds, it is based on repeated testing and

retesting of an idea.

Journalists face a number of pressures that can prevent them from accurately

depicting competing scientific claims in terms of their credibility within

the scientific community as a whole. First, reporters must often deal with

editors who reflexively cry out for “balance.” Meanwhile, determining how

much weight to give different sides in a scientific debate requires

considerable expertise on the issue at hand. Few journalists have real

scientific knowledge, and even beat reporters who know a great deal about

certain scientific issues may know little about other ones they’re suddenly

asked to cover. 

Moreover, the question of how to substitute accuracy for mere “balance” in

science reporting has become ever more pointed as journalists have struggled

to cover the Bush administration, which scientists have widely accused of

scientific distortions. As the Union of Concerned Scientists, an alliance of

citizens and scientists, and other critics have noted, Bush administration

statements and actions have often given privileged status to a fringe

scientific view over a well-documented, extremely robust mainstream

conclusion. Journalists have thus had to decide whether to report on a he

said/she said battle between scientists and the White House — which has had

very few scientific defenders — or get to the bottom of each case of alleged

distortion and report on who’s actually right.

No wonder scientists have often denounced the press for giving credibility

to fringe scientific viewpoints. And without a doubt, the topic on which

scientists have most vehemently decried both the media and the Bush

administration is global warming. While some scientific uncertainty remains

in the climate field, the most rigorous peer-reviewed assessments — produced

roughly every five years by the United Nations’ Intergovernmental Panel on

Climate Change (IPCC) — have cemented a consensus view that human greenhouse

gas emissions are probably (i.e., the conclusion has a fairly high degree of

scientific certainty) helping to fuel the greenhouse effect and explain the

observed planetary warming of the past fifty years. Yet the Bush

administration has consistently sought to undermine this position by hyping

lingering uncertainties and seeking to revise government scientific reports.

It has also relied upon energy interests and a small cadre of dissenting

scientists (some of whom are funded, in part, by industry) in formulating

climate policy.

The centrality of the climate change issue to the scientific critique of the

press does not arise by accident. Climate change has mind-bogglingly massive

ramifications, not only for the future of our carbon-based economy but for

the planet itself. Energy interests wishing to stave off action to reduce

greenhouse gas emissions have a documented history of supporting the small

group of scientists who question the human role in causing climate change —

as well as consciously strategizing about how to sow confusion on the issue

and sway journalists. 

In 1998, for instance, John H. Cushman, Jr., of The New York Times exposed

an internal American Petroleum Institute memo outlining a strategy to invest

millions to “maximize the impact of scientific views consistent with ours

with Congress, the media and other key audiences.” Perhaps most startling,

the memo cited a need to “recruit and train” scientists “who do not have a

long history of visibility and/or participation in the climate change

debate” to participate in media outreach and counter the mainstream

scientific view. This seems to signal an awareness that after a while,

journalists catch on to the connections between contrarian scientists and

industry. But in the meantime, a window of opportunity apparently exists

when reporters can be duped by fresh faces.

"There’s a very small set of people” who question the consensus, says

Science’s executive editor-in-chief, Donald Kennedy. “And there are a great

many thoughtful reporters in the media who believe that in order to produce

a balanced story, you’ve got to pick one commentator from side A and one

commentator from side B. I call it the two-card Rolodex problem.” 

The Stanford climatologist Stephen Schneider echoes this concern. A

scientist whose interactions with the media on the subject of climate change

span decades, Schneider has reflected at length on the subject, especially

in his 1989 book Global Warming. Schneider’s climate-change Web site also

devotes a section to what he calls “Mediarology,” where he notes that in

science debates “there are rarely just two polar opposite sides, but rather

a spectrum of potential outcomes, oftentimes accompanied by a considerable

history of scientific assessment of the relative credibility of these many

possibilities. A climate scientist faced with a reporter locked into the

‘get both sides’ mindset risks getting his or her views stuffed into one of

two boxed storylines: ‘we’re worried’ or ‘it will all be okay.’ And

sometimes, these two ‘boxes’ are misrepresentative; a mainstream,

well-established consensus may be ‘balanced’ against the opposing views of a

few extremists, and to the uninformed, each position seems equally

credible.”

Academics have studied media coverage of climate change, and the results

confirm climate scientists’ longstanding complaints. In a recent paper

published in the journal Global Environmental Change, the scholars Maxwell

T. Boykoff and Jules M. Boykoff analyzed coverage of the issue in The New

York Times, The Washington Post, The Wall Street Journal, and the Los

Angeles Times between 1988 and 2002. During this fourteen-year period,

climate scientists successfully forged a powerful consensus on human-caused

climate change. But reporting in these four major papers did not at all

reflect this consensus. 

The Boykoffs analyzed a random sample of 636 articles. They found that a

majority — 52.7 percent — gave “roughly equal attention” to the scientific

consensus view that humans contribute to climate change and to the

energy-industry-supported view that natural fluctuations suffice to explain

the observed warming. By comparison, just 35.3 percent of articles

emphasized the scientific consensus view while still presenting the other

side in a subordinate fashion. Finally, 6.2 percent emphasized the

industry-supported view, and a mere 5.9 percent focused on the consensus

view without bothering to provide the industry/skeptic counterpoint. 

Most intriguing, the Boykoffs’ study found a shift in coverage between 1988

— when climate change first garnered wide media coverage — and 1990. During

that period, journalists broadly moved from focusing on scientists’ views of

climate change to providing “balanced” accounts. During this same period,

the Boykoffs noted, climate change became highly politicized and a “small

group of influential spokespeople and scientists emerged in the news” to

question the mainstream view that industrial emissions are warming the

planet. The authors conclude that the U.S. “prestige-press” has produced

“informationally biased coverage of global warming . . . hidden behind the

veil of journalistic balance.” 

In a rich irony, a UPI report on August 30, 2004, about the Boykoffs’ study

covered it in — that’s right — a thoroughly “balanced” fashion. The article

gave considerable space to the viewpoint of Frank Maisano, a former

spokesman for the industry-sponsored Global Climate Coalition and a

professional media consultant, who called the Boykoffs’ contentions

“absolutely outrageous” and proceeded to reiterate many of the dubious

criticisms of mainstream climate science for which the “skeptic” camp is so

notorious. In the process, the UPI piece epitomized all the pathologies of

U.S. coverage of climate change — pathologies that aren’t generally

recapitulated abroad. Media research suggests that U.S. journalists cover

climate change very differently from their European counterparts, often

lending much more credence to the viewpoints of “skeptics” like Maisano.

In an interview, Maxwell Boykoff — an environmental studies Ph.D. candidate

at the University of California at Santa Cruz — noted that if there’s one

American journalist who cuts against the grain in covering the climate

issue, it’s Andrew C. Revkin of The New York Times. That’s revealing,

because Revkin happens to be the only reporter at any of the major

newspapers studied who covers “global environmental change” as his exclusive

beat, which Revkin says means writing about climate change “close to half”

of the time. Revkin has also been covering global warming since 1988 and has

written a book on the topic. (This fall he began teaching environmental

reporting as an adjunct at Columbia’s Graduate School of Journalism.)

Revkin agrees with the basic thrust of the Boykoff study, but he also notes

that the analysis focuses only on the quantitative aspect of climate-change

coverage, rather than more subtle qualitative questions such as how

reporters “characterize the voices” of the people they quote. 

After all, the issue isn’t just how many column inches journalists give to

the perspective of climate-change “skeptics” versus the mainstream view.

It’s also how they identify these contrarian figures, many of whom have

industry ties. Take a January 8, 2004, article by The Washington Post’s Guy

Gugliotta, reporting on a study in the journal Nature finding that global

warming could “drive 15 to 37 percent of living species toward extinction by

mid-century.” Gugliotta’s story hardly suffered from phony balance. But when

it did include a “skeptic” perspective — in a thoroughly subordinate fashion

in the ninth paragraph — the skeptic’s industry ties went unmentioned:

One skeptic, William O’Keefe, president of the George C. Marshall Institute,

a conservative science policy organization, criticized the Nature study,

saying that the research ‘ignored species’ ability to adapt to higher

temperatures’ and assumed that technologies will not arise to reduce

emissions.

What Gugliotta didn’t say is this: the Marshall Institute receives

substantial support from oil giant ExxonMobil, a leading funder of think

tanks, frequently conservative in orientation, that question the scientific

consensus on climate change. Moreover, O’Keefe himself has chaired the

anti-Kyoto Protocol Global Climate Coalition, and served as executive vice

president and chief operating officer of the American Petroleum Institute.

Senate documents from 2001 through 2003 also list him as a registered

lobbyist for ExxonMobil. (To be fair, when I discussed this matter with

O’Keefe while working on a previous article, he said that he registers as a

lobbyist “out of an abundance of caution” and keeps his ExxonMobil and

Marshall Institute work “separate.”)

Asked about all of this, Gugliotta said he simply didn’t know of O’Keefe’s

industry connections at the time. He said he considered O’Keefe a “reasoned

skeptic” who provided a measured perspective from the other side of the

issue. Fair enough. His industry ties don’t necessarily detract from that,

but readers still should know about them. The point isn’t to single out

Gugliotta — any number of other examples could be found. And such omissions

don’t merely occur on the news pages. Some major op-ed pages also appear to

think that to fulfill their duty of providing a range of views, they should

publish dubious contrarian opinion pieces on climate change even when those

pieces are written by nonscientists. For instance, on July 7, 2003, The

Washington Post published a revisionist op-ed on climate science by James

Schlesinger, a former secretary of both energy and defense, and a former

director of Central Intelligence. “In recent years the inclination has been

to attribute the warming we have lately experienced to a single dominant

cause — the increase in greenhouse gases,” wrote Schlesinger. “Yet climate

has always been changing — and sometimes the swings have been rapid.” The

clear implication was that scientists don’t know enough about the causes of

climate change to justify strong pollution controls.

That’s not how most climatologists feel, but then Schlesinger is an

economist by training, not a climatologist. Moreover, his Washington Post

byline failed to note that he sits on the board of directors of Peabody

Energy, the largest coal company in the world, and has since 2001. Peabody

has resisted the push for mandatory controls on greenhouse gas emissions,

such as those that would be required by the Kyoto Protocol. In a 2001

speech, the Peabody executive John Wootten argued that “there remains great

uncertainty in the scientific understanding of climate,” and that

“imposition of immediate constraints on emissions from fossil-fuel use is

not warranted.” Funny, that’s pretty much what Schlesinger argued.

For another group of scientists, the grievances with the press have emerged

more recently, but arguably with far greater force. That’s because on an

issue of great concern to these scientists — the various uses and abuses of

somatic cell nuclear transfer, or cloning — journalists have swallowed the

claims of the scientific fringe hook, line, and sinker. 

Consider the great 2002 cloning hoax. In the media lull following Christmas,

one Brigitte Boisselier — the “scientific director” of Clonaid, a company

linked to the UFO-obsessed Raelian sect, and already a semi-celebrity who

had been profiled in The New York Times Magazine — announced the birth of

the world’s first cloned baby. At her press conference, covered live by CNN,

MSNBC, and Fox, Boisselier could not even produce a picture of the alleged

child — “Eve” — much less independent scientific verification of her claims.

She instead promised proof within eight or nine days. Needless to say, the

whole affair should have made the press wary.

Nevertheless, a media frenzy ensued, with journalists occasionally mocking

and questioning the Raelians while allowing their claims to drive the

coverage. CNN’s medical correspondent, Sanjay Gupta, provided a case in

point. When he interviewed Boisselier following her press conference, Gupta

called Clonaid a group with “the capacity to clone” and told Boisselier,

credulously, “We are certainly going to be anxiously awaiting to see some of

the proof from these independent scientists next week.”

Perhaps most outspoken in criticizing the press during the Clonaid fiasco

was Arthur Caplan, the University of Pennsylvania biomedical ethicist. As

one of the nation’s most quoted bioethicists, Caplan had the advantage of

actual access to the media during the feeding frenzy. Yet that familiarity

made little difference. As Caplan complained in an MSNBC.com column

following the Raelians’ announcement, no one wanted to listen to his

skepticism because that would have required dropping the story: “As soon as

I heard about the Raelians’ cloning claim, I knew it was nonsense,” wrote

Caplan. “The media have shown themselves incapable of covering the key

social and intellectual phenomena of the 21st century, namely the revolution

in genetics and biology.”

Caplan observed that Clonaid had no scientific peer-reviewed publications to

prove its techniques were up to snuff, and that cloning had barely worked in

live animal species, and then only after countless initial failures.

Nevertheless, Clonaid had implausibly claimed a stunning success rate — five

pregnancies in ten attempts — in its experiments. 

The Clonaid fiasco shows the media at their absolute worst in covering

scientific issues. Reviewing the coverage two years later is a painful

exercise. As even Gupta later admitted, “I think if we had known . . . that

there was going to be no proof at this press conference, I think that we

probably would have pulled the plug.” Later on, even the Raelians themselves

reportedly laughed at how easy it was to get free publicity. 

But this wasn’t just fun and games. The political consequences of the

press’s cloning coverage were considerable. Widespread fear of human cloning

inevitably lends strength to sweeping legislation that would ban all forms

of cloning, despite the fact that many scientists think the cloning of

embryos for research purposes holds significant medical promise; it would

allow for the creation of embryonic-stem-cell lines genetically matched to

individual patients. Thus, on an issue where one side of the debate thrives

on fear, the media delivered exactly what these cloning-ban advocates

desired. Where the press’s unjustifiable addiction to “balance” on climate

change produces a political stalemate on a pressing issue of global

consequence, its addiction to cloning cranks provided a potent political

weapon to the enemies of crucial research.

None of those examples of poorly “balanced” science reporting arise from

precisely the same set of journalistic shortcomings. In Scott Gold’s case at

the Los Angeles Times, he appears to have known the scientific issues

perfectly well. That gave his writing an authority that set off warning

bells in an editor wary of bias. That’s very different from the Clonaid

example, where sheer credulousness among members of the media — combined

with sensationalism and a slow news period — were the problem. And that’s

different still from the problem of false balance in the media coverage of

climate change in the U.S., which has been chronic for more than a decade.

Yet in each case, the basic journalistic remedy would probably be the same.

As a general rule, journalists should treat fringe scientific claims with

considerable skepticism, and find out what major peer-reviewed papers or

assessments have to say about them. Moreover, they should adhere to the

principle that the more outlandish or dramatic the claim, the more

skepticism it warrants. The Los Angeles Times’s Carroll observes that “every

good journalist has a bit of a contrarian in his soul,” but it is precisely

this impulse that can lead reporters astray. The fact is, nonscientist

journalists can all too easily fall for scientific-sounding claims that they

can’t adequately evaluate on their own. 

That doesn’t mean that scientific consensus is right in every instance.

There are famous examples, in fact, of when it was proved wrong: Galileo

comes to mind, as does a lowly patent clerk named Einstein. In the vast

majority of modern cases, however, scientific consensus can be expected to

hold up under scrutiny precisely because it was reached through a lengthy

and rigorous process of professional skepticism and criticism. At the very

least, journalists covering science-based policy debates should familiarize

themselves with this professional proving ground, learn what it says about

the relative merits of competing claims, and “balance” their reports

accordingly.
